Kelan kuntoutukset voidaan kokea vaikeasti lähestyttävinä 

Teksti: Venni Uotila

Tietoisuutta Kelan maksuttomasta Oma väylä -kuntoutuksesta pyritään lisäämään sekä Kelan että palveluntuottajien taholta. Oma väylä -kuntoutus on tarkoitettu 16–29-vuotiaille nuorille, joilla on autismikirjon häiriö ilman kognitiivisen kehityksen viivästymää tai häiriötä ja joilla on tuen tarve opiskelussa tai työelämässä. Kuntoutuksella pyritään myös osin tukemaan valmiuksia pärjätä sosiaalisissa tilanteissa ja arjen hallinnassa.  

Terapiapalvelut Emootiot Oy:n toimitusjohtaja Emmi Lönnqvist sanoo, että palvelu ei tavoita asiakkaita niin laajalti kuin olisi toivottavaa. Lönnqvist sanoo, että Kelan kuntoutukset nähdään ehkä kankeina tai vaikeasti lähestyttävinä ja sellaisina, jotka eivät kosketa opiskeluympäristöä.  

“Meidän näkemyksemme mukaan terveydenhuolto osaa ohjata kuntoutuksen pariin, mutta mikään ei estä esimerkiksi opintoneuvojia kertomaan tällaisesta mahdollisuudesta”, Lönnqvist sanoo. 

Kelan vastaava suunnittelija Kati Salonpää sanoo, että Kela tekee ennen kaikkea yhteistyötä hoitavien tahojen kanssa, sillä kuntoutusprosessi lähtee liikkeelle aina terveydenhuollosta. Kelassa on hänen mukaansa järjestetty webinaareja ja koulutuksia eri tahoille sekä tehty suoraan nuorille kohdennettuja viestintäkampanjoita. Tämän lisäksi tehdään kumppanuustyötä palveluntarjoajien kanssa, jotka tahoillaan markkinoivat omia palvelujaan.  

“Tavoitettavuus on aina haaste tämänkaltaisissa palveluissa. Toivomme toki, että mahdollisimman moni nuori, joka palvelusta voisi hyötyä, löytäisi sen pariin”, Salonpää sanoo. 

Oma väylä -kuntoutus kestää vuoden, ja siihen kuuluu 20 yksilötapaamista sekä ryhmätapaamisia. Kati Salonpää sanoo, että Oma väylä -kuntoutus voidaan myöntää asiakkaalle vain kerran, minkä vuoksi oikea-aikaisuuden pohtiminen on tärkeää.  

“Esimerkiksi opintojen aloitus voi olla ratkaiseva vaihe tai sitten taas opintojen loppuminen ja siirtyminen työelämään”, Salonpää sanoo. 

Salonpään mukaan Oma väylä -kuntoutuksesta hyötyvät eniten opiskelevat tai työelämässä olevat asiakkaat, sillä niiden kautta pystytään konkreettisesti harjoittamaan arjen valmiuksia.