Inhoatko kilpailua, tavoitteletko maailmanherruutta vai uskotko kenties olevasi tyhmä? – Sinullekin löytyy silti sopiva lautapeli

Lautapelit vievät irti arkitodellisuudesta ja vetoavat niin piinkovaan strategiin, jutunkertojaan kuin estetiikan arvostajaan – ja pian myös sinuun. Etkö usko? Visiiri kokosi tutut tekosyyt, vedenpitävät vasta-argumentit ja parhaat pelisuositukset.

Teksti ja kuvat: Maiju Manninen

Alkutalven päivä on pimeä ja tietokone videopelejä pullollaan. Mikä voima saa eri alojen opiskelijat lautapelipöytien ääreen Hervannan Rakennustaloon viikko toisensa jälkeen?

”Kilpailuhenkisyys, mutta myös hauskanpito ja rentoutuminen”, tiivistää pelipöydän ääreen vetäviä syitä Tampereen teekkareiden roolipelikerho Excaliburin puheenjohtaja Inka Lehtonen.

Excalibur järjestää kerhohuoneellaan viikoittaisia lautapeli-iltoja. Joskus pelaajat haluavat päästä seikkailemaan tosissaan, toisinaan taas pitkän päivän jälkeen on mukavaa pelata jotakin aivotonta – kuten juottaa pelitoverit humalaan ennen rahojen loppumista Red Dragon Innissä.

”Lautapelaaminen on hyvää vastapainoa opiskelulle. Pelatessa ei tarvitse pelätä epäonnistumista”, kertoo kerhon hallituksen jäsen Jussi Joenperä.

Yhdistyksessä on varsinaisia jäseniä viitisenkymmentä, satunnaiskävijöitä toinen mokoma. Stereotyyppistä lautapelaajaa ei voi pelaamisen suosion kasvun vuoksi enää kuvailla ja toisaalta nykyinen lautapelitarjonta yhdistää monenlaisia pelaajia samoihin pelisessioihin.

”Täällä suosittuja pelejä ovat valehteluun perustuvat pelit, kuten Avalon. Niistä tykkäävät sekä loogisesti ajattelevat pelaajat että tarinallisuutta arvostavat”, Lehtonen kuvailee.

Maisa Virtanen, Inka Lehtonen, Samuel Ahopelto ja Jussi Sulameri koittavat ratkoa murhaa meedion antamien vihjeiden perusteella Mysterium-lautapelissä. Jos mysteeri ei selviä annetussa ajassa, kaikki häviävät.

Netti nostaa fyysiset nappulat seuraavalle tasolle

Lautapelikulttuuri voi paksusti paitsi Rakennustalossa, myös maailmanlaajuisesti. Digitalisaatio ei ole ajanut lautapelejä ahtaalle. Päinvastoin se on mahdollistanut niiden valtavan suosion, tulkitsee lautapelaamisesta väitöskirjaa laativa pelitutkija Ville Kankainen Tampereen yliopiston pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksiköstä.

Ensinnäkin digitaalisten pelien valtavirtaistuminen on tehnyt kaikenlaisesta pelaamisesta yleisesti hyväksyttävämpää. Toiseksi internetin ja erityisesti sosiaalisen median myötä lautapelaamisesta on tullut globaali ilmiö, kun peleistä voi keskustella erilaisilla somealustoilla.

Kolmas syy on, että lautapelaaminen tarjoaa vaihtoehdon nettiviihteelle.

”Ihmiset kaipaavat taukoa digitaalisesta maailmasta. Lautapelien parissa on helppo kohdata ihmisiä kasvotusten jaetun pelikokemuksen äärellä.”

Lepohetki digistä on myös suonut sijan materiaalisuuden arvostamiselle. Osa nykypelien viehätyksestä syntyy niiden upeista kuvituksista ja laadukkaiden nappuloiden hivelystä.

Materiaalisuuteen liittyy symbioottisesti digitaalisuus: monet uudet lautapelit on julkaistu joukkorahoituksella.

”Kickstarterin kaikkien aikojen rahoitetuimpien projektien viiden kärjessä on mukana kaksi lautapeliä”, Kankainen sanoo.

Lautapelikulttuurissa onkin vaikea vetää raja fyysisen ja digitaalisen kokemusmaailman välille. Itse peli on fyysinen, mutta iso osa siihen liittyvästä toiminnasta on digitaalista. Lautapelin voi ostaa verkosta sekä opetella säännöt Youtube-videoiden avulla. Monista peleistä tehdään vieläpä älylaitteilla pelattavia versioita.

”Sosiaalisuus on lautapelien keskiössä, ja digitaalisuus sekä sosiaalinen media tarjoavat uudenlaisia sosiaalisuuden muotoja”, Kankainen tiivistää.

Mikä vielä on tekosyysi?

ET JAKSA KESKITTYÄ EDES PUOLTA TUNTIA


Lautapeliin ryhtyminen ei aina vie tuntikausia. Osa peleistä on vain vartin mittaisia. Mutta varo vain, lyhyet pelit herättävät monesti myös revanssihaluja.

Lyhytpinnaisen kannattaa rohkeasti kokeilla pidempiäkin pelejä, jos saatavilla on kokeneempia pelikavereita. Hiukset eivät varmasti harmaannu, kun säännöt oppii pelaamalla ja toisilta kysymällä ohjekirjojen tavaamisen sijaan.

Kokeile: Love Letter, Battlesheep, Diamant

JUNARADAT JA LOHIKÄÄRMEET EIVÄT KIINNOSTA

Ei hätää, nykyaikana pelien teemojen skaala on mieletön. Peleissä pääsee vaikka muokkaamaan Marsia asuinkelpoiseksi, ratkomaan murhamysteereitä kummituksen avulla tai järjestelemään kauniiden lintujen pesimäaikaa.

Pelien ulkoasuun myös panostetaan nykyään erittäin paljon, sillä se on myyntivaltti. Esimerkiksi Excaliburin puheenjohtaja Lehtonen tarttui ensimmäistä kertaa Mysteriumiin laatikon kuvituksen perusteella. Nykyään se on yksi hänen suosikkipeleistään.

Kokeile: Terraforming Mars, Wingspan, Agricola

INHOAT KILPAILUA KAIKISSA MUODOISSAAN

No miltä kuulostaisi taistella yhdessä Lovecraftin Suuria muinaisia ja järjen menettämistä vastaan? Tai pyyhkiä pandemioita maailmankartalta tehokkaammin kuin nykyiset koronatyöryhmät yhteensä?

Yhteistyöpeleissä mitellään pelilautaa vastaan, jolloin kaikki pelaajat joko voittavat tai häviävät yhdessä. Yhteistyöpelien kirjoon kuuluu niin keveitä täytepelejä kuin raskaita strategiapelejäkin.

Kokeile: Pandemic, Arkham Horror, Magic Maze

HALUAT KESKUSTELLA ETKÄ TUIJOTTAA PÖYTÄÄ

Vuorovaikutus on osa monia pelejä. Jotkin jopa pohjautuvat sille kokonaan. Esimerkiksi Avalon ja erilaiset Werewolf-laitokset perustuvat puhtaasti siihen, miten taitavasti pelaajat väittävät olevansa hyviksiä tai pahiksia. Pelikortit ja -merkit toimivat lähinnä muistiin merkitsemisen apuvälineinä.

Lautapelit ovat toisaalta myös sosiaalisesti hyväksyttävä syy kutsua olohuone täyteen tuttuja, jotka eivät muutoin välttämättä vaivautuisi paikalle. Pelien välissä tulee vaihdettua kuulumiset ja pidettyä ystävyyksiä yllä.

Kokeile: One night Ultimate Werewolf, Spyfall

SINULLA ON VÄHÄN ISOMPIA TAVOITTEITA

Pelaamalla saat hyvää harjoitusta maailmanherruuteen. Useimmissa harrastajalautapeleissä on valittava strategia monista vaihtoehdoista tai luotava tyystin oma. Pyrinkö rakentamaan voittoisimman kaniinien valtakunnan keskittymällä pelilaudan yhtenäisiin alueisiin, tornien lukumäärään, luksusresursseihin vai korteista paljastuviin salaisiin tehtäviin?

Joissain peleissä, kuten juuri kuvatussa Bunny Kingdomissa, oleellista on myös tasapainottelu pelistrategioiden välillä. Pelkästään yhteen pistelinkoon panostamalla ei yllä kultamitaliin. Tästä syntyy oma, kutkuttava elementtinsä peliin.

Kokeile: Bunny Kingdom, Terraforming Mars, War of the Ring

USKOT KAUSALITEETTIIN JA ANALYYSIIN, ET SATTUMAAN

Monet pelit voi voittaa ilman kummempaa aivojen raksutustakin, mutta päättelystä pitävä saa etulyöntiaseman lisäksi puhdasta mielihyvää.

Esiin jo aiemmin nostetut vuorovaikutuspelit voitetaan sosiaalisella deduktiolla. Lisäksi monissa peleissä hyötyy siitä, että ennakoi muiden pelaajien valintoja esimerkiksi heidän pelilautojensa tai aiempien kierrosten kulun perusteella. Silloin voi esimerkiksi tehdä kaverille kiusaa viemällä tämän naaman edestä resurssit, joita hän kipeimmin tarvitsisi.

Kokeile: Mr. Jack, Sleuth, Azul

OLET MIELESTÄSI TYHMÄ

Jos olet oppinut aikanaan pelaamaan Afrikan tähteä, pärjäät myös lukuisissa muissa peleissä. Kokeile vapaaseen assosiaatioon ja luovuuteen liittyviä pelejä, kuten Dixitiä, tai täytepeleiksi kutsuttuja, pelimekaniikaltaan kevyitä lautapelejä.

Harjoitus toki tekee mestarin, mutta lopulta kyse on viihteestä, jota ei kannata ottaa liian vakavasti. Nutturaa saa löysätä ja tähdätä voiton sijaan vaikkapa taustatarinaan eläytymiseen.

Kokeile: Love Letter, 6 nimmt!, Jungle Speed

ARPAONNESI ON SATUMAISEN HUONO

Pelimekanismien kirjo varmistaa sen, että nykypäivän lautapelikaupasta löytyy jokaiselle jotakin. Jotkin pelit pohjautuvat pidemmälle tuuriin, toisissa taas kylmäverinen laskelmointi varmistaa voiton.

Monet pelit asettuvat kultaisen keskitien laitamille. Hyvä imu voi syntyä siitä, että pelissä hyötyy taktikoinnista, mutta sattumanvaraiset nostokortit joko mahdollistavat tai teilaavat voittosuunnitelmien toteutumisen. Pieni tuurielementti myös tasapainottaa pelaajien välisiä taitotasoja ja pitää yllä mielenkiintoa pelata vielä yhden pelin.

Hannuhanhille: Dragonheart, Kings of Mithril, Love Letter
Akuankoille: Photosynthesis, Mallorca

JAKSAMISESI ON UHANALAINEN

Lautapelit virkistävät kahdellakin tavalla. Ajatus monta tuntia kestävästä pelisessiosta voi olla uuvuttava, mutta kun tavoitteiden jahtaaminen vie mennessään, voittopisteitä laskiessa olo on pirteämpi kuin sohvaleffamaratonin jälkeen.

Toisaalta vartin mittaiset täytepelit ovat mukavaa kuumentuneiden aivojen nollausta. Ne perustuvat usein nopeisiin päätöksiin, visuaaliseen havainnointiin tai tuuriin.

”Kun on jaksamista, voi strategisoida ja onnistua, mikä on palkitsevaa. Jos ei jaksa miettiä taktiikkaa, voi kuitenkin istua alas kaverin kanssa, jutella ja kerätä samalla puukuutioita, ja sekin on hauskaa”, Excaliburin Maisa Virtanen kuvailee.

Kokeile: Mitä tahansa muiden kohtien pelejä

SINULLA EI OLE KAVEREITA, JOIDEN KANSSA PELATA

Varsin monissa viimeisinä vuosina julkaistuissa lautapeleissä on erilliset ohjeet yksin pelaamiseen. Usein tavoite on tällöin saada mahdollisimman paljon pisteitä tai täyttää määrätyt tavoitteet tietyn kierrosmäärän aikana. Yksin pelatessa toimivat hyvin myös lautapelien digitaaliset versiot.

Silti yksinäisyys ei estä pelaamista porukassa. Lehtonen kannustaa osallistumaan oman ainejärjestön tai killan lautapelitilaisuuksiin sekä tulemaan Excaliburin peli-iltoihin, vaikkei entuudestaan tuntisikaan ketään Rakennustalon syövereistä. Kun hyppää mukaan satunnaiseen peliin, kokeneemmat pelaajat kyllä opastavat.

”Seuraavalla viikolla voikin jo ehdottaa naamatutulle, että pelattaisiinko tällä kertaa vaikka jotain muuta”, Lehtonen vakuuttaa.

Kokeile: Castles of Mad King Ludwig tai mikä tahansa Excaliburin kerhohuoneella