Riittävän toimiva – Sisun ylösajo oli ”verrattain kivuton”

Uuteen tietojärjestelmä Sisuun siirtyminen on tuskin jäänyt huomaamatta keneltäkään. Tuoreeltaan mullistus herätti voimakkaita tunteita.

Teksti ja kuvat: Aapo Laakso

Kuvituskuva. Syntyvät analogiat ovat lukijan mielikuvituksen tuotetta.

Kuuden korkeakoulun yhteishankkeena syntynyt tietojärjestelmä räpsähti Tampereella online-tilaan 5. elokuuta. Julkaisuun latautui paljon odotuksia, eikä vähiten siksi, että esimerkiksi Jyväskylässä Sisun käyttöönotto aiheutti aikanaan katkeran kaaoksen.

Tampereella vältyttiin maailmanlopulta, vaikka pieniä tulipaloja saattoi syttyä.

”Järjestelmän ylösajo oli moneen muuhun tämän kokoiseen järjestelmään verrattuna kivuton”, toteaa Sisu-opintoneuvoja Veli-Matti Korpelainen.

Sisun alta siivottiin pois kokonainen liuta erilaisia järjestelmiä. Lähteä saivat Nettiopsu, Opiskelijan työpöytä, POP, HOPS, Kaiku ja Vaarax. Sähköinen tenttipalvelu Tenttis eläköityi koronasulkujen myötä jo etuajassa kesäkuussa.

Toki Sisu aiheutti yleistä kalabaliikkia somessa ja uuden järjestelmän käytössä oli vaikeuksia.

Korpelaisen mukaan valtaosa opiskelijoille näyttäytyneistä ongelmista on nimenomaan viestinnällisiä, vaikka ohjeistusta on tarjolla ”jäätävä määrä” ja viestintä on ollut aktiivista jo keväästä alkaen.

Hän arvioi, että osa ohjeistuksesta on jäänyt kokonaan lukematta. Syinä voidaan pitää niin kesälomakautta kuin yliopistoyhteisön valtavaa kokoa.

Tyypillisistä ongelmista Korpelainen mainitsee esimerkiksi sen, että kurssi-ilmoittautumisessa opiskelijat ovat törmänneet ”pakolliset esitiedot puuttuvat”-ilmoitukseen. Syynä on, että kurssin vastuuopettaja ei ole huomannut poistaa esitietopakkoa ilmoittautumisesta.

”Kulissien takana POP oli oikeasti kasa purkkaa. ”

Sisu-opintoneuvoja Veli-matti Korpelainen

Korpelaisen mukaan Sisu-ohjeistuksesta johtuu myös HOPS-toimintoon liittyvä väärinkäsitys, joka on levinnyt melko laajalle.

”Ohjeistuksen huonojen sanavalintojen vuoksi opiskelijat ovat luulleet, että HOPSin täytyy olla valmis kurssi-ilmoittautumisia varten. Se on ruuhkauttanut ohjauspalveluja melko tehokkaasti.”

Erityisesti Hervannan kampuksella Sisu-vastaisuutta on herättänyt myös se, että vanha POP-järjestelmä oli pidetty ja toimiva. Aika oli kuitenkin ajanut jo järjestelmän ohi.

”Kulissien takana POP oli oikeasti kasa purkkaa, jota pidettiin kasassa liimalla ja teipillä”, toteaa Korpelainen.

Keskustakampuksen NettiOpsusta ja useasta muusta palvelusta koostunutta viritelmää tuskin moni jäi kaihoisana kaipaamaan.

Korpelaisen mukaan Sisusta kerättiin jo keväällä ärsyttävien, mutta ei-kiireellisten bugien listaa, jota palvelun tuottava Funidata alkaa nyt käymään läpi.

”Oma kokemus on, että Sisu on kokoonsa nähden toimiva järjestelmä ja vaikeaan aikatauluun nähden homma on polkaistu onnistuneesti käyntiin. Iso kiitos Jyväskylän yliopiston beta-testaajille :D”